Hjälp och support

Felsökning

Jag tycker att min internetanslutning är långsam.

Du kan kontrollera hastigheten på din bredbandsanslutning genom att göra ett TP-test. När du gör ett TP-test är det viktigt att du kör testet mot Wexnets server. Du kan göra det här. Fyll i din adress i kommentarsfältet på sidan när du gör mätningen så kan vår support lättare hitta mätningen vid felanmälan till oss.

Om testet visar att du har en låg hastighet bör du i första hand testa med en annan nätverkskabel, om det visar samma sak bör du felanmäla till oss.

Om testet visar att du har en bra hastighet inom Wexnet, bör du göra ytterligare TP-test, exempelvis Bredbandskollen, som testar hastigheten mot internet. Visar resultatet av ytterligare TP-test att hastigheten är låg bör du felanmäla till din tjänsteleverantör.

Observera att om du har en ADSL-anslutning så är din faktiska hastighet beroende av yttre fysiska faktorer så som avståndet till telestationen, kvaliteten på kopparledningarna, väderlek, antalet bredbandsabonnenter som använder samma kopparledningar som du etc. Om du har ett ADSL1-modem kan du endast komma upp i en teoretisk maxhastighet på 8 Mbit/sekund. Har du ett ADSL2+-modem är den teoretiska maxhastigheten 24Mbit/sekund.

Min anslutning är instabil med många avbrott.

  1. Kontrollera att nätverkskortet fungerar som det ska och att nätverkskabeln är korrekt ansluten i bredbandsuttaget i väggen och i datorn.
  2. Testa en annan nätverkskabel.
  3. Testa en annan dator.
  4. Bor du i lägenhet och kan se eller känna att det är problem med bredbandsuttaget, anmäla detta till din hyresvärd.
  5. Om du inte har ett nätverksuttag i väggen, utan en switch (flera uttag), testa att ansluta nätverkskabeln i någon av de andra portarna i switchen. Testa även att starta om den genom att dra ur strömsladden och koppla in den igen.
  6. Om åtgärderna ovan inte hjälper bör du felanmäla till din internetleverantör.

Mitt internet fungerar inte alls.

  1. Kontrollera att du är direkt ansluten i switch eller bredbandsuttaget. Om du har en separat router, ip-telefonidosa eller switch bör du testa att koppla förbi denna.
  2. Starta om din utrustning genom att bryta strömmen till utrustningen (datorn, samt switch om du inte bor i lägenhet och har ett nätverksuttag i väggen).
  3. Kontrollera att nätverkskabeln sitter ordentligt i bredbandsuttaget i väggen och i datorn.
  4. Kontrollera att din dator fungerar som den ska, att nätverkskortet fungerar och att datorn har rätt inställningar.
  5. Testa att koppla en annan dator direkt till bredbandsuttaget.
  6. Om det fortfarande inte fungerar, felanmäl till din internetleverantör.

Vart vänder jag mig för support?

Du vänder dig alltid till din tjänsteleverantör i första hand. Hittar tjänsteleverantören inget fel i sin tjänst, ska denna felanmäla till oss. Har du allmänna frågor kring Wexnet är du välkommen att kontakta vårt kundcenter.

Om vår hemsida inte finns tillgänglig vid större driftstörningar kan du kontakta SOS Alarm på 0470-287 50 efter vår supports öppettider.

Kostar Wexnets felsökning något?

En felanmälan till vår support är kostnadsfri (vanlig telefonitaxa gäller dock). Vid djupare felsökning utgår en kostnad enligt aktuell prislista. Mer information får du vid din kontakt med oss.

Spärrar Wexnet några portar?

Vi spärrar port 135-139 samt 445 och 1434 för utgående trafik.All annan trafik är öppen.

Ett undantag är om vi får in felaktig trafik från enskilda anslutningar, eller om en kund har kopplat fel så kan anslutningarna komma att tillfälligt stängas ner i säkerhetssyfte.

Instruktioner

I vår kom-igång-guide hjälper vi dig att komma igång med dina tjänster.

Jag behöver hjälp med min installation.

Behöver du hjälp med att installera ditt bredband eller komma igång med internet, TV eller telefoni? Kontakta våra samarbetspartners.

Instruktionsblad för Switch/CPE – Kommunikationsfördelare

Abonnemang

Vad kostar det?

Ordinarie nätavgift för privatpersoner är 150 kr/mån oavsett hur många tjänster du använder. Väljer du hastigheten 1000/100 Mbit/s är avgiften 450 kr/mån. I vissa fall ingår nätavgiften i hyran. Du väljer sedan vilka tjänster du vill ha och får sedan fakturor direkt från de tjänsteleverantörer som du har valt tjänster från.

Hur mycket det kostar att ansluta din bostad till Wexnet varierar och beror på bland annat på hur nära en befintlig ledning du bor. Sök på din adress på startsidan för att få veta just ditt pris, eller kontakta oss för att få veta mer.

Kan jag betala mitt abonnemang via autogiro?

Givetvis! Ladda ner blanketten för att anmäla dig till autogiro. Fyll i och skicka sedan till:
Wexnet AB
Box 497
351 06 Växjö

Kan jag ta med mitt Wexnetabonnemang när jag flyttar?

Om du flyttar till en ny bostad där Wexnet erbjuder bredband via fiber kan du, utan kostnad, ta med ditt abonnemang. Säg upp ditt befintliga abonnemang innan du flyttar. Du måste själv meddela din Internetleverantör om flytten.

Jag vill beställa IP-telefoni och/eller IP-TV.

Bara ett få antal tjänsteleverantörer har självaktivering av telefoni och TV. För beställning av den aktuella tjänsten kontakta respektive leverantör direkt .

Hur säger jag upp mitt abonnemang?

Du kan enkelt avsluta ditt abonnemang och dina tjänster på Mina sidor.

Du kan även göra en skriftlig uppsägning till:

Växjö Energi
Box 497
351 06 Växjö

eller via e-post kundcenter@veab.se.

Vi tar även emot muntlig uppsägning på telefon 0470-70 33 33.

Alla uppsägningar bekräftas per brev. Vid uppsägning, flyttning eller byte av innehållstjänster, kontakta dina tjänsteleverantörer för respektive tjänst.

Beakta eventuella bindningstider och uppsägningstider:

  • Fiberkunder har alltid 3 månaders inledande bindningstid.
  • ADSL-kunder har vid avtalets ingång valt 3 eller 12 månaders bindningstid.
  • Så snart bindningstiden är uppfylld kan du avsluta ditt abonnemang när så önskas.
  • Tänk på att du har ett avtal med Wexnet samt ett avtal med respektive tjänsteleverantör och att olika tjänsteleverantörer kan ha olika bindnings- och uppsägningstider.
  • Glöm inte att säga upp ditt Wexnet-abonnemang om du flyttar eller avslutar samtliga dina innehållstjänster.

Mina sidor

Vad är Mina sidor?

Mina sidor kan du beställa, byta eller säga upp dina tjänster. Första gången du beställer en tjänst skapar du ditt användarkonto med inloggningsuppgifter till Mina sidor. Är du redan Wexnetkund aktiverar du ditt konto med den aktiveringskod du har fått.

Hur byter jag internetleverantör?

Logga in på Mina sidor. Där kan du administrera alla dina tjänster.

Jag kommer inte åt Mina sidor?

  1. Kontrollera att datorn är direkt inkopplad med nätverkskabel i bredbandsuttaget/switchen. Om du har en separat router, kan du testa att koppla förbi denna.
  2. Kontrollera inställningarna i datorn. Det är viktigt att din dator är inställd på automatisk tilldelning av ip-adress. Vidare bör du kontrollera att datorn inte ringer upp något telefonmodem och att webbläsaren inte är inställd på ”Arbeta offline”. Du kan även avaktivera brandväggen temporärt för att se så den inte stoppar upp åtkomsten till Portalen.
  3. Kontrollera att nätverkskortet fungerar. Lampan vid nätverksuttaget på datorn lyser om det fungerar.
  4. Om du efter att du vidtagit ovan nämnda åtgärder fortfarande inte kommer åt Mina sidor bör du kontakta Wexnet.

Wexnet

Vad är Wexnets plan för IPv6?

Wexnet följer IPv6-utvecklingen och kommer framöver att kunna erbjuda IPv6-adresser till våra kunder förutsatt att tjänsteleverantören tillhandahåller med IPv6-adresser samt har stöd för det i sitt nät.

Under tiden erbjuds IPv6 på tre sätt:

  • Du hyr en svartfiber av oss där fibern termineras i din lokal samt i tjänsteleverantörens utrustning. Den här lösningen kräver att tjänsteleverantören tillhandahåller med IPv6 klar utrustning.
  • Vissa tjänsteleverantörer erbjuder redan idag IPv6-router som gör det möjligt för dig att tunnla IPv6-paket över det befintliga IPv4 nätet som finns i Wexnet. Den här lösningen kräver att tjänsteleverantören tillhandahåller med IPv6 klar router.
  • De flesta operativsystem klarar av att transportera IPv6 i en IPv4 tunnel. Det möjliggör att man direkt från datorn kan tunnla IPv6-paket via IPv4. Den här lösningen är svårare och du kan behöva hjälp av din tjänsteleverantör.

Tidplan: Vi arbetar just nu med ett projekt där IPv6 är en del av utvecklingspunkterna. Hela projektet beräknas vara klart till sommaren 2018. Tekniken bygger på att tjänsteleverantörerna ansvarar för ip-adresstilldelningen.

Vad innebär ett öppet stadsnät?

Ett stadsnät är ett lokalt bredbandsnät. Ett öppet stadsnät ger dig stor valfrihet. Wexnet är ett öppet stadsnät som är anslutet till Internet via de leverantörer som väljer att finnas i vårt nät. Det innebär fri konkurrens vilket leder till bättre kvalitet, bättre service och lägre priser.

Är du ansluten till Wexnet stadsnät väljer du själv vilken hastighet du vill ha ut på Internet och betalar leverantören utifrån ditt val. Tänk dig en motorväg (Wexnet) där själv sedan väljer vilket fordon (innehållstjänst) du vill ha och hur snabbt det ska gå.

ADSL

Hur hittar jag första jacket? (adsl)

ADSL-modem (bredband via telejacket) ska anslutas till första jacket. I en lägenhet finns det oftast nära entrédörren och i en villa oftast på nedre våningen. I vissa äldre villor med luftledning kan det första jacket finnas på övervåningen.

Splitterpluggen ska kopplas in i första jacket. Om du ansluter splitterpluggen från modemet till ett annat telefonjack än det första, kan internetförbindelsen brytas om en annan telefonlur lyfts. Modemet förlorar då sin förbindelse och det tar cirka en minut från det att du har lagt på luren tills dess att förbindelsen är återställd. Du kan även få störningsljud på dina samtal om splitterpluggen är ansluten i fel telefonjack.

Om du har mer än ett fast telefonabonnemang, var noga med att hitta det telefonjack vars telefonnummer är kopplat till bredbandstjänsten. För att hitta förstajacket behöver du två vanliga telefoner, helst inte trådlösa.

  1. Koppla in den ena telefonen (kallad A) i det jack du tror är första jacket.
  2. Koppla in den andra telefonen (kallad B) i ett av de övriga jacken.
  3. Lyft av luren på telefon A och lyssna efter ton i telefon B. (Tonen du lyssnar efter skickas ut under ca 20 sekunder)
  4. Om du inte hör en ton i telefon B, flytta telefon B till nästa telefonjack. Lägg på telefon A:s lur och lyft sedan av luren på A igen för att lyssna efter ton i telefon B. Upprepa detta förfarande i samtliga tillgängliga jack i din bostad. Om du inte får en ton från något av jacken med telefon B har du hittat ditt första jack där telefon A är inkopplad.

Om du däremot hör ton i något av jacken måste du börja om från början och flytta telefon A till ett annat förmodat första jack och följa anvisningarna från steg 1. Om du upptäcker två eller flera jack som du hör ton i är förmodligen kablarna inne i jacken felplacerade. Prova om din anslutning fungerar trots detta, annars kontaktar du auktoriserad telereparatör förändring av kablarna i jacket.

Min anslutning är instabil med många avbrott (ADSL)

Upplever du störningar även i den fasta telefonin? I så fall bör du felanmäla telefonin till din telefonioperatör. Wexnet felsöker inte en ADSL-anslutning innan den fasta telefonin åtgärdats.

  1. Kontrollera att modemet är inkopplat i första jacket. Se separat anvisning för hur du hittar första jacket under rubriken Instruktioner.
  2. Koppla bort annan eventuell utrustning utöver modemet och datorn.
  3. Kontrollera din utrustning; modem, splitter, telesladd.
  4. Om du har ett konfigurerbart modem, alternativt ett kombinerat modem/router, kan du testa med att uppgradera mjukvaran i modemet. Kontakta din modemsupport för vidare hjälp.

Internet bryts när telefonen ringer (adsl)

  1. Kontrollera att modemet är inkopplat i förstajacket.
  2. Testa med en annan splitter.
  3. Kontrollera att förstajacket är seriekopplat. Om jacket är parallellkopplat kan Internetanslutningen brytas vid inkommande och utgående telefonsamtal. För att kontrollera hur jacket är kopplat, bör du kontakta behörig fackman.

Mitt internet fungerar inte alls (adsl)

  1. Kontrollera om DSL/Status-lampan lyser med fast sken på modemet. Om den gör det, innebär det att ditt modem har kontakt med telestationen. Om nedan angivna åtgärder inte hjälper, bör du felanmäla till din Internetleverantör.
  2. Koppla förbi eventuell separat router. Har du ett kombinerat modem/router bör du kontakta din modemsupport för hjälp.
  3. Starta om din utrustning genom att bryta strömmen till dator och modem.
  4. Kontrollera att alla sladdar sitter i ordentligt och att nätverkskortet fungerar.
  5. Testa med annat modem, splitter och telesladd.
  6. Om Internet fortfarande inte fungerar bör du felanmäla till din Internetleverantör.