Frågor och svar

Avtal

När får jag kompensation vid driftstörning?

Du har möjlighet till kompensation när du har haft ett sammanhängande avbrott i minst 48 timmar. Vid kortare avbrott än 48 timmar betalas ingen ersättning ut. Vid anspråk till kompensation, mejla kundcenter@wexnet.se ditt ärende.

Hur beställer jag tjänster i det öppna stadsnätet?

Det gör du här. Vill du veta mer om hur du kommer igång som fiberkund? Klicka här.

Vad kostar nätavgiften?

Ordinarie nätavgift för privatpersoner är 150 kr/mån oavsett hur många tjänster du använder. I vissa fall ingår nätavgiften i hyran. Du väljer sedan vilka tjänster du vill ha och får sedan fakturor direkt från de tjänsteleverantörer som du har valt tjänster från.

Hur mycket det kostar att ansluta din bostad till Wexnet varierar och beror bland annat på hur nära en befintlig ledning du bor. Sök på din adress här för att få veta just ditt pris, eller kontakta oss för att få veta mer.

Kan jag betala mitt abonnemang via autogiro?

Ja, det kan du. Enklast tecknar du autogiro direkt via din internetbank.
Du kan även ladda ner blanketten för att anmäla dig till autogiro.

Fyll i och skicka sedan till:
Wexnet AB
Box 497
351 06 Växjö

Blankett Beställning autogiro

Kan jag ta med mitt Wexnetabonnemang när jag flyttar?

Om du flyttar till en ny bostad där Wexnet erbjuder bredband via fiber kan du flytta ditt abonnemang utan kostnad. Du måste själv meddela din tjänsteleverantör om flytten.

Se vår kom igång-film för att se hur du flyttar ditt abonnemang till ny bostad.

Läs mer:
Fiber och flytt – så funkar det

Jag vill beställa IP-telefoni och/eller IP-tv. Hur gör jag?

Kontakta din tjänsteleverantör för att beställa tv- och telefonitjänster.

Hur säger jag upp mitt abonnemang?

Du kan enkelt avsluta ditt abonnemang och dina tjänster på Mina sidor.

Du kan även göra en skriftlig uppsägning till:

Växjö Energi
Box 497
351 06 Växjö

eller via e-post kundcenter@wexnet.se.

Vi tar även emot muntlig uppsägning på telefon 0470-70 33 33.

Alla uppsägningar bekräftas per brev. Vid uppsägning, flyttning eller byte av innehållstjänster, kontakta dina tjänsteleverantörer för respektive tjänst.

Beakta eventuella bindningstider och uppsägningstider:

  • Wexnets nätavtal har du alltid 3 månaders inledande bindningstid. 
  • ADSL-kunder har vid avtalets ingång valt 3 eller 12 månaders bindningstid.
  • Så snart bindningstiden är uppfylld kan du avsluta ditt abonnemang när så önskas.
  • Tänk på att du har ett avtal med Wexnet samt ett avtal med respektive tjänsteleverantör och att olika tjänsteleverantörer kan ha olika bindnings- och uppsägningstider.
  • Glöm inte att säga upp ditt Wexnet-abonnemang om du flyttar eller avslutar samtliga dina innehållstjänster.