Frågor och svar

Avtal

Ingår router i fiberinstallationen?

Nej, router ingår inte.

Är det någon bindningstid på mitt abonnemang?

Du har tre månaders bindningstid från det att du aktiverat vårt nätavtal. Efter de tre månaderna har passerat kan du när som helst avsluta ditt nätabonnemang. Tänk på att bindningstiden hos din tjänsteleverantör kan skilja sig.

Kan jag ångra mitt nätavtal?

När du tecknar ett nätavtal med oss via telefon, internet eller på en plats utanför vår affärslokal har du alltid 14 dagars ångerrätt. För att ångra ditt nätavtal tar du kontakt med oss på Kundcenter via telefon 0470-703333 eller via e-post på kundcenter@wexnet.se. Du kan också fylla i Konsumentverkets ångerblankett och skicka till kundcenter@wexnet.se.

 

Jag har fått skyddad identitet. Hur meddelar jag detta?

Kontakta oss på Kundcenter på telefon 0470-70 33 33 så hjälper vi dig vidare.

När får jag kompensation vid driftstörning?

Du har möjlighet till kompensation när du har haft ett sammanhängande avbrott i minst 48 timmar. Vid kortare avbrott än 48 timmar betalas ingen ersättning ut. Vid anspråk till kompensation, mejla kundcenter@wexnet.se ditt ärende.

Hur beställer jag tjänster i det öppna stadsnätet?

Det gör du här. Vill du veta mer om hur du kommer igång som fiberkund? Klicka här.

Vad kostar nätavgiften?

Ordinarie nätavgift för privatpersoner är 150 kr/mån oavsett hur många tjänster du använder. I vissa fall ingår nätavgiften i hyran. Du väljer sedan vilka tjänster du vill ha och får sedan fakturor direkt från de tjänsteleverantörer som du har valt tjänster från.

Hur mycket det kostar att ansluta din bostad till Wexnet varierar och beror bland annat på hur nära en befintlig ledning du bor. Sök på din adress här för att få veta just ditt pris, eller kontakta oss för att få veta mer.

Kan jag ta med mitt Wexnetabonnemang när jag flyttar?

Om du flyttar till en ny bostad där Wexnet erbjuder bredband via fiber kan du flytta ditt abonnemang utan kostnad. Du måste själv meddela din tjänsteleverantör om flytten.

Se vår kom igång-film för att se hur du flyttar ditt abonnemang till ny bostad.

Läs mer:
Fiber och flytt – så funkar det

Hur säger jag upp mitt abonnemang?

Du kan enkelt avsluta ditt abonnemang och dina tjänster på Mina sidor.

Du kan även göra en skriftlig uppsägning till:

Växjö Energi
Box 497
351 06 Växjö

eller via e-post kundcenter@wexnet.se.

Vi tar även emot muntlig uppsägning på telefon 0470-70 33 33. Alla uppsägningar bekräftas per brev.

Observera att du måste kontakta din tjänsteleverantör direkt för att säga upp din tjänst du tecknat hos dem. 

Beakta eventuella bindningstider och uppsägningstider:

  • Wexnets nätavtal har du alltid 3 månaders inledande bindningstid. 
  • ADSL-kunder har vid avtalets ingång valt 3 eller 12 månaders bindningstid.
  • Så snart bindningstiden är uppfylld kan du avsluta ditt abonnemang när så önskas.
  • Tänk på att du har ett avtal med Wexnet samt ett avtal med respektive tjänsteleverantör och att olika tjänsteleverantörer kan ha olika bindnings- och uppsägningstider.
  • Glöm inte att säga upp ditt Wexnetabonnemang om du flyttar eller avslutar samtliga dina innehållstjänster.