Frågor och svar

Min anslutning

Hur gör jag om jag ska flytta?

Om du vill flytta över ditt abonnemang till en ny bostad måste du ta reda på om bostaden har fiber från Wexnet. Om bostaden är ansluten till vårt nät behöver du inte säga upp dina tjänster. Följ vår kom igång-film för hur du går tillväga.

Om bostaden inte är ansluten till vårt nät behöver du säga upp ditt abonnemang hos oss. Tänk på att även säga upp dina tjänster hos din tjänsteleverantör.

Läs mer:
Hur säger jag upp mitt abonnemang?
Fiber och flytt – så funkar det

Kan man koppla in en trådlös router till bredbandsuttaget?

Ja, det kan man. Du måste dock ha en nätverkskabel mellan routern och fiberswitchen.

Får man måla, tapetsera över eller ta ner bredbandsuttaget?

Bor du i en hyresrätt eller en bostadsrätt får du generellt inte måla över, tapetsera över eller ta ner bredbandsuttaget. Bor du i en villa ansvarar du själv för din utrustning och att den går att använda.

Vem äger fiberswitchen efter installationen? Vem ansvarar för att fiberswitchen ska fungera?

Det är du som kund eller fastighetsägare som äger switchen och ansvarar för att den ska fungera.

Läs mer:
Min switch fungerar inte, vad gör jag?

Var kan jag få tag i en strömadapter för min switch?

Kontakta Wexnets Kundcenter så hjälper vi dig.

Kontakt Kundcenter:
Telefon 0470-70 33 33
E-post: kundcenter@wexnet.se

Jag ska renovera, kan jag ta ner fiberswitchen?

Du kan ta ner fiberswitchen från väggen. Det är viktigt att du är försiktig med att hantera den blå fiberkabeln som går in i fiberswitchen eftersom den är ömtålig.

Vad är det för skillnad mellan en fiberswitch och en kopparswitch?

En kopparswitch har fem LAN-portar och en WAN-port. I WAN-porten kopplar du in nätverkskabeln som kommer från bredbandsuttaget eller direkt från väggen. I LAN-portarna kan du koppla in din tv-box, router eller telefonibox.


En fiberswitch har fem LAN-portar där du kan koppla in tv-box, router eller telefonibox. WAN-porten är placerad på ovansidan.


Några av våra kunder har en äldre fiberswitchmodell, den har åtta LAN-portar och en WAN-port.

Vad är en switch?

Switchen är den vita boxen som är ansluten till fibernätet. Den kallas även fibermottagare, CPE, fiberswitch eller tjänstefördelare men har samma funktion.

När du anslutit dig till vårt stadsnät eller till ett byanät ingår en switch vid installation. Om du vill ha trådlöst internet kopplar du en router med en nätverkskabel till fiberswitchen. Du köper och väljer själv vilken router du vill ha. Du kan även ansluta din dator, telefonibox eller tv-box till switchen.

Mer information:

Guide för din fiberswitch

Guide för din kopparswitch

Felanmälan

Min fiberkabel är avgrävd, vart felanmäler jag det?

Om din fiberkabel är avgrävd kontaktar du vårt Kundcenter så hjälper vi dig att felanmäla.

Kontakt Kundcenter:
Telefon 0470-70 33 33

Min internetanslutning är långsam, vad gör jag?

  1. Koppla din dator till din fiberswitch eller ditt bredbandsuttag med en nätverkskabel.
  2. Besök bredbandskollen.se eller speedtest.net och klicka på start.
  3. Vid avvikelser i hastigheten kontakta din tjänsteleverantör.

Visar hastighetstest rätt hastighet men att hastigheten är lägre i ditt trådlösa nät kan det bero på att din router är sönder eller felplacerad i ditt hem. 

Min anslutning är instabil med många avbrott, vad ska jag göra?

  1. Starta om din fiberswitch.
  2. Koppla din dator till fiberswitchen med en nätverkskabel.
  3. Testa en annan nätverkskabel.
  4. Testa en annan dator.
  5. Felanmäl till din tjänsteleverantör om du fortfarande upplever avbrott.

Mitt internet fungerar inte alls, vad ska jag göra?

  1. Kontrollera att din fiberswitch har ström och lyser.
  2. Starta om din fiberswitch.
  3. Kontrollera att dina nätverkskablar fungerar.
  4. Testa en annan dator.
  5. Om det fortfarande inte fungerar, felanmäl till din tjänsteleverantör.

Vart vänder jag mig för teknisk support?

För teknisk support vänder du dig alltid till din tjänsteleverantör. Hittar tjänsteleverantören inget fel i sin tjänst skickar dem en felanmälan till oss. Har du allmänna frågor om till exempel ditt nätavtal eller din faktura från Wexnet är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter.

Kostar Wexnets felsökning något?

En felanmälan till vår support är kostnadsfri (vanlig telefonitaxa gäller dock). Vid djupare felsökning utgår en kostnad enligt aktuell prislista. Mer information får du vid din kontakt med oss.

Kom igång

Hur gör jag för att komma igång?

Välkommen till Wexnet! Följ vår kom igång-guide för att ansluta till vårt nät.

Jag har beställt en tjänst via en tjänsteleverantör, hur kommer jag igång?

Har du beställt tjänster direkt via din tjänsteleverantör behöver du aktivera Wexnets fibernät innan dina tjänster kommer igång. Observera att det kan ta upp till en vecka innan din tjänsteleverantör aktiverar tjänsten när du beställer direkt via dem. Har du frågor kring en tjänst du beställt men som ännu inte aktiverat, hör av dig till din tjänsteleverantör igen. Läs här om hur du går tillväga.

Måste jag dra kablar i mitt hem eller vem gör det?

Vi rekommenderar att dra en nätverkskabel från din fiberswitch till din router eller tv-box.

Om du inte vill ha synliga kablar kan du kontakta en installatör som hjälper dig att dra kabeln i dina väggar.

Kan ni hjälpa mig med installationen?

Behöver du hjälp med att installera ditt bredband eller komma igång med dina tjänster? Kontakta våra samarbetspartners.

Avtal

När får jag kompensation vid driftstörning?

Du har möjlighet till kompensation när du har haft ett sammanhängande avbrott i minst 48 timmar. Vid kortare avbrott än 48 timmar betalas ingen ersättning ut. Vid anspråk till kompensation, mejla kundcenter@wexnet.se ditt ärende.

Hur beställer jag tjänster i det öppna stadsnätet?

Det gör du här. Vill du veta mer om hur du kommer igång som fiberkund? Klicka här.

Vad kostar nätavgiften?

Ordinarie nätavgift för privatpersoner är 150 kr/mån oavsett hur många tjänster du använder. I vissa fall ingår nätavgiften i hyran. Du väljer sedan vilka tjänster du vill ha och får sedan fakturor direkt från de tjänsteleverantörer som du har valt tjänster från.

Hur mycket det kostar att ansluta din bostad till Wexnet varierar och beror bland annat på hur nära en befintlig ledning du bor. Sök på din adress här för att få veta just ditt pris, eller kontakta oss för att få veta mer.

Kan jag betala mitt abonnemang via autogiro?

Ja, det kan du. Enklast tecknar du autogiro direkt via din internetbank.
Du kan även ladda ner blanketten för att anmäla dig till autogiro.

Fyll i och skicka sedan till:
Wexnet AB
Box 497
351 06 Växjö

Blankett Beställning autogiro

Kan jag ta med mitt Wexnetabonnemang när jag flyttar?

Om du flyttar till en ny bostad där Wexnet erbjuder bredband via fiber kan du flytta ditt abonnemang utan kostnad. Du måste själv meddela din tjänsteleverantör om flytten.

Se vår kom igång-film för att se hur du flyttar ditt abonnemang till ny bostad.

Läs mer:
Fiber och flytt – så funkar det

Jag vill beställa IP-telefoni och/eller IP-tv. Hur gör jag?

Du hittar utbudet av tv- och telefonitjänster här, där hittar du också kontaktuppgifter till tjänsteleverantörerna för att beställa den tjänst du önskar.

Hur säger jag upp mitt abonnemang?

Du kan enkelt avsluta ditt abonnemang och dina tjänster på Mina sidor.

Du kan även göra en skriftlig uppsägning till:

Växjö Energi
Box 497
351 06 Växjö

eller via e-post kundcenter@wexnet.se.

Vi tar även emot muntlig uppsägning på telefon 0470-70 33 33. Alla uppsägningar bekräftas per brev.

Observera att du måste kontakta din tjänsteleverantör direkt för att säga upp din tjänst du tecknat hos dem. 

Beakta eventuella bindningstider och uppsägningstider:

  • Wexnets nätavtal har du alltid 3 månaders inledande bindningstid. 
  • ADSL-kunder har vid avtalets ingång valt 3 eller 12 månaders bindningstid.
  • Så snart bindningstiden är uppfylld kan du avsluta ditt abonnemang när så önskas.
  • Tänk på att du har ett avtal med Wexnet samt ett avtal med respektive tjänsteleverantör och att olika tjänsteleverantörer kan ha olika bindnings- och uppsägningstider.
  • Glöm inte att säga upp ditt Wexnetabonnemang om du flyttar eller avslutar samtliga dina innehållstjänster.

Mina sidor

Vad är Mina sidor?

Mina sidor kan du administrera dina tjänster. Beroende på vilken tjänsteleverantör du har kan du beställa, byta eller säga upp dina tjänster på Mina sidor. Första gången du beställer en tjänst skapar du ditt användarkonto med inloggningsuppgifter till Mina sidor. Är du redan Wexnetkund aktiverar du ditt konto med den aktiveringskod du har fått på mejl från Wexnet.

 

Hur byter jag internetleverantör?

Önskar du byta tjänsteleverantör till ditt internetabonnemang så ser du hela vårt utbud när du loggat in på Mina sidor och där kan du lätt välja en ny tjänsteleverantör. Observera att du eventuellt måste kontakta befintlig tjänsteleverantör direkt för att säga upp ditt nuvarande abonnemang. Vad som gäller för att säga upp ditt nuvarande avtal hittar du i respektive tjänsteleverantörs villkor.

 

Jag kommer inte åt Mina sidor?

Kontakta Kundcenter på telefon 0470-70 33 33 så hjälper vi dig.

 

Wexnet

Vad innebär ett öppet stadsnät?

Ett stadsnät är ett lokalt bredbandsnät som erbjuder dig tjänster från flera konkurrerande leverantörer. Du väljer tjänster som internet med upp till 1000 Mbit/s, telefoni och tv. Du kan ha flera olika tjänsteleverantörer.

Spärrar Wexnet några portar?

Får vi in felaktig trafik från enskilda anslutningar så kan aktuell port komma att tillfälligt stängas ner i säkerhetssyfte.

ADSL

Hur hittar jag första jacket? (ADSL)

ADSL-modem (bredband via telejacket) ska anslutas till första jacket. I en lägenhet finns det oftast nära entrédörren och i en villa oftast på nedre våningen. I vissa äldre villor med luftledning kan det första jacket finnas på övervåningen.

Splitterpluggen ska kopplas in i första jacket. Om du ansluter splitterpluggen från modemet till ett annat telefonjack än det första, kan internetförbindelsen brytas om en annan telefonlur lyfts. Modemet förlorar då sin förbindelse och det tar cirka en minut från det att du har lagt på luren tills dess att förbindelsen är återställd. Du kan även få störningsljud på dina samtal om splitterpluggen är ansluten i fel telefonjack.

Om du har mer än ett fast telefonabonnemang, var noga med att hitta det telefonjack vars telefonnummer är kopplat till bredbandstjänsten. För att hitta förstajacket behöver du två vanliga telefoner, helst inte trådlösa.

  1. Koppla in den ena telefonen (kallad A) i det jack du tror är första jacket.
  2. Koppla in den andra telefonen (kallad B) i ett av de övriga jacken.
  3. Lyft av luren på telefon A och lyssna efter ton i telefon B. (Tonen du lyssnar efter skickas ut under ca 20 sekunder)
  4. Om du inte hör en ton i telefon B, flytta telefon B till nästa telefonjack. Lägg på telefon A:s lur och lyft sedan av luren på A igen för att lyssna efter ton i telefon B. Upprepa detta förfarande i samtliga tillgängliga jack i din bostad. Om du inte får en ton från något av jacken med telefon B har du hittat ditt första jack där telefon A är inkopplad.

Om du däremot hör ton i något av jacken måste du börja om från början och flytta telefon A till ett annat förmodat första jack och följa anvisningarna från steg 1. Om du upptäcker två eller flera jack som du hör ton i är förmodligen kablarna inne i jacken felplacerade. Prova om din anslutning fungerar trots detta, annars kontaktar du auktoriserad telereparatör förändring av kablarna i jacket.

Min anslutning är instabil med många avbrott, vad ska jag göra? (ADSL)

Upplever du störningar även i den fasta telefonin? I så fall bör du felanmäla telefonin till din telefonioperatör. Wexnet felsöker inte en ADSL-anslutning innan den fasta telefonin åtgärdats.

  1. Kontrollera att modemet är inkopplat i första jacket. Se separat anvisning för hur du hittar första jacket under rubriken Instruktioner.
  2. Koppla bort annan eventuell utrustning utöver modemet och datorn.
  3. Kontrollera din utrustning; modem, splitter, telesladd.
  4. Om du har ett konfigurerbart modem, alternativt ett kombinerat modem/router, kan du testa med att uppgradera mjukvaran i modemet. Kontakta din modemsupport för vidare hjälp.

Varför bryts internet när telefonen ringer? (ADSL)

  1. Kontrollera att modemet är inkopplat i förstajacket.
  2. Testa med en annan splitter.
  3. Kontrollera att förstajacket är seriekopplat. Om jacket är parallellkopplat kan internetanslutningen brytas vid inkommande och utgående telefonsamtal. För att kontrollera hur jacket är kopplat bör du kontakta behörig fackman.

Mitt internet fungerar inte alls, vad ska jag göra? (ADSL)

  1. Kontrollera om DSL/statuslampan lyser med fast sken på modemet. Om den gör det innebär det att ditt modem har kontakt med telestationen.
  2. Koppla förbi eventuell separat router. Har du ett kombinerat modem/router bör du kontakta din modemsupport för hjälp.
  3. Starta om din utrustning genom att bryta strömmen till dator och modem.
  4. Kontrollera att alla sladdar sitter i ordentligt och att nätverkskortet fungerar.
  5. Testa med annat modem, splitter och telesladd.
  6. Om internet fortfarande inte fungerar bör du felanmäla till din tjänsteleverantör.