Möt forskaren som dissar begreppet "skärmtid"

Är du orolig för att dina barn tillbringar mycket tid framför skärmen? Det behöver du inte vara – snarare tvärtom. Det var en av slutsatserna när forskaren och föreläsaren Katarina Graffman besökte Växjö och Wexnets föreläsning i Konserthuset den 6 november 2018.

Världen förändras, den digitala generationen är här för att stanna. Föräldrar bör stoppa undan pekpinnar och dämpa försöken att mäta – och begränsa – barnens skärmtid. Det är en tanke som antropologen Katarina Graffman har.

I början av november besökte hon Växjö och delade med sig av vad hon kommit fram till när hon forskat på hur unga använder medier, bland annat sociala medier. På föreläsningen som Wexnet hade anordnat kom det flera hundra besökare.

Samhällsklyfta

Katarina Graffman menar att det uppstått en klyfta mellan generationerna som handlar om det digitala. Äldre har svårt att ta till sig hur unga använder medier, som att böcker ratas för videotjänster som Youtube och att sociala medier är livsviktigt. Eller det faktum att det går att tjäna pengar på att spela datorspel.

För henne påminner det om när tv:n gjorde sitt intåg på 50-talet och vuxna var oroliga för hur det skulle påverka barn att se Elvis röra på höfterna varje dag. Då trodde man på allvar att barn kunde fara illa av det. På samma sätt finns det i dag en orolig syn på sociala medier och andra nya digitala uppfinningar.

Detta är en orsak till att det dykt upp appar som mäter skärmtid och att människor uppmanas att genomgå ”digital detox” för att komma ifrån skärmen. Begreppet skärmtid ger hon inte mycket för.

– Byt hellre ut det mot ”tid”. Det viktigaste är inte hur mycket tid vi lägger vid skärmen, det är bara en kvantitativ summa. Det som är intressant är vad vi gör av tiden. Man glömmer exempelvis ofta att unga umgås digitalt, de sitter inte ensamma vid en skärm, säger hon.

Minska oron

Katarina Graffman tror att vi vuxna både skulle få en bättre relation till våra barn – och skulle vara mindre oroliga – om vi istället deltog lite mer i barnens värld. Till exempel spela datorspel, se på Youtube tillsammans och utforska nya appar ihop.

– Mindre barn tycker det är jättekul om föräldrarna vill vara med. Tonåringen kanske har ett större behov av att vara ifred. Det viktiga är att man skapat en känsla av deltagande när de är barn, då är det större chans att de pratar med sina föräldrar om vad de gör på nätet och frågar om något obehagligt händer – även som tonåringar.

Uppskattad kväll

Flera av Wexnets kunder som var på föreläsningen tyckte det var en ögonöppnare att höra Katarina Graffman prata om unga och deras medieanvändning.

– Det var en rejäl tankeställare. Det jag framför allt tar med mig är att jag ska försöka se det lite mer från barnens synvinkel och inte min egen, sa Jörgen Edström, som var en av besökarna, efter föreläsningen.

– Det var en intressant föreläsning som jag tror våra kunder uppskattade. Man behöver inte känna sig så uppstressad över våra unga, säger Mikael Brolin som är kundansvarig på Wexnet.

2018-11-21