Felanmälan och felsökning

Har du problem med din anslutning till internet, tv eller någon annan tjänst kontaktar du alltid din tjänsteleverantör för felanmälan. De hjälper dig att komma tillrätta med problemet och kontaktar vid behov oss på Wexnet för vidare gemensam felsökning.

Felsök

Om din anslutning inte fungerar kan du felsöka i den här ordningen.

  1. Kontrollera din utrustning
    Kolla om lamporna lyser på din router och switch och kontrollera så att kablar inte är skadade.
    Läs 5 tips om vad som kan störa nätverket
    Läs felsökningsguide för bredband på bredbandsval.se
  2. Kolla driftstörning
    Kolla om det finns någon rapporterad driftstörning som berör din bostad på vår driftinformationssida.
    Se driftinformation
  3. Kontakta din tjänsteleverantör
    Kolla din tjänsteleverantörs hemsida om det finns rapporterade driftstörningar. Om inte, kontaktar du din tjänsteleverantör för att berätta om ditt avbrott.
    Se kontaktuppgifter
  4. Felanmälan
    Felanmäl till din tjänsteleverantör. De gör en felanmälan till Wexnet om det behövs.
    Se kontaktuppgifter

Varför felanmäla till tjänsteleverantör?

Stadsnät och leverantör för tjänsten behöver ofta samverka vid problem med anslutningen. Oavsett vad problemet orsakas av ska felanmälan göras till tjänsteleverantören eftersom det är dem som tillhandahåller IP-adresserna som tjänsten använder sig av. Att de får in felanmälan är viktigt för att de ska kunna samla historik om felet, samt vilken felsökning och vilka åtgärder som är gjorda. Tjänsteleverantören skickar vid behov felanmälan vidare till oss.

Stadsnätet vs. tjänsteleverantörens roll

Vi på Wexnet arbetar med utveckling, drift och underhåll av den nergrävda fiberkabeln som är ansluten till din bostad. Tjänsteleverantören erbjuder själva tjänsten för internet och/eller tv som skickas via fiberkablarna. I Wexnets stadsnät väljer du fritt vilken tjänsteleverantör du vill ha av anslutna leverantörer i vår portal.

Långsamt internet? Testa din hastighet!

Bredbandskollen är ett enkelt sätt för dig att mäta din internethastighet. Om hastigheten är låg kan du få tips om hur du kan förbättrar den. Surfar du trådlöst kopplar du din dator till fiberswitchen eller ditt bredbandsuttag med en nätverkskabel och mäter därefter din internethastighet på bredbandskollen.se.

bredbandskollen.se

5 tips för bättre uppkoppling hemma

5 tips för bättre uppkoppling hemma

Tyvärr finns det saker hemma som kan bromsa ditt wifi, och gör att du upplever att ditt bredband går segt. Som tur är kan du ofta åtgärda wifi-bromsarna själv. Här ger vi dig 5 tips på vad du kan göra!

Tips för bättre wifi hemma

Så hänger uppkopplingen ihop i din bostad

Så hänger uppkopplingen ihop i din bostad

Med rätt inkopplad utrustning kan du få en snabbare och stabilare anslutning hemma. Här förklarar vi hur uppkopplingen hänger ihop – och hur du ska koppla rätt!

Uppkopplingen hemma